دوست یابی کودکان

دوست یابی کودکان

یکی از مهم ترین تفاوت های دوران پیش دیستانی و نوپایی این است که کودک سه تا پنج ساله بتدریج توانایی بازی کردن با بچه های دیگر را بدست می آورد. کودک نوپا شاید مدت کوتاهی با رضایت خاطر در کنار بچه های دیگر باز کند یا بازیشان را تماشا کند اما با آن ها بازی نمی کند بلکه همچنان در رویا و دنیای خودش غرق است.
برای فرزند نوپای شما همراهی و مشارکت بی معناست اما در دوره پیش دبستانی، از همراهی و بازی کردن با بچه های دیگر لذت می برد. همین بازی کردن کودک با بچه های دیگر، قرصت خوبی برای انجام برخی از کارها را به شمار می دهد.
کودکان بتدریج در حدود چهار ساگی متوجه می شوند؛ دیگران نیز احساس هایی مشابه آنان دارند پس با بچه های دیگر با ملایمت بیشتری رفتار می کنند و با مشارکت و همراهی بیشتری با آنان بازی خواهند کرد.
بدون تردید کودک پنج ساله با نوزاد متفاوت است زیرا نوزاد از وجود خود، آگاه نیست و حتی مادر را فردی جدا از خود نمی داند ولی بچه پنج ساله میداند بجز خودش دیگران هم در زندگی او نقش دارند و به احساس های آنان توجه نشان می دهد. به یاد داشته باشید؛ کودکان در پنج سالگی قواعد و قوانین را درک و از آنان پیروی میکنند، معنای نوبت را می فهمند، تا حدودی رفتار خود را کنترل می نمایند، پیشاپیش نتیجه هرکاری را می دانند و بخوبی می توانند معنای توضیح و استدلال های شما را بفهمند، به این ترتیب تا پنج سالگی راه بسیار درازی طی شده و البته راه طولانی تری برای تربیت آنان، باقی مانده است.


برگرفته از کتاب مادر کافی
نوشته جی.اُ.فراست
ترجمه دکتر مهبد ابراهیمی
زیر نظر دکتر محمد سهامی

برای اطلاعات بیشتر در مورد اختلالات یادگیری، بیش فعالی، مشاوره تحصیلی، روانشناس کودک، روانشناس نوجوان،با شماره 02144975388  تماس حاصل فرمایید؛ همچنین میتوانید از دیگر مقالات سایت در این موارد بهره مند شوید.



Share تاريخ: 1397/02/01 مشاهده : 762

, , , , ,



گذاشتن نظر