وقتی دیگران از فرزند شما نگهداری می کنند

وقتی دیگران از فرزند شما نگهداری می کنند

زمانی که تصمیم گرفته اید، نگهداری از فرزندتان را به یکی از نزدیکان یا پرستارش بسپارید، تعیین روال مشخص روزانه و وضع قواعد معین، بسیار مفید و مثمر ثمر خواهد بود. اگر پدر بزرگ، مادر بزرگ، دیگر نزدیکان و یا پرستار مسئولیت مراقبت از فرزندانتان را بر عهده گرفته اند، باید کم و بیش همان روال و قانون شما را در پیش بگیرند. بنابراین پیش از آنکه مراقبت از بچه را به آنان بسپارید، برایشان توضیح دهید که برای کودکانتان چه رفتارهایی را ممنوع کرده اید.
اگر بچه های کوچک با قوانین متفاوتی مواجه شوند، بلافاصله گیج و سردرگم میگردند. ممکن است مادربزرگ بسیار ملایم تر از شما با کودک رفتار کند یا حتی شاید سختگیر تر باشد. بنابراین باید برای آن ها مشخص کنید؛ چگونه با فرزندتان رفتار کنند تا بچه با قواعد و رفتارهای مشابهی مواجه شود. به کسانی که از کودکتان نگهداری میکنند؛ اجازه ندهید قواعد شما را زیر پا بگذارند یا آن ها را بی اعتبار نمایند اما به آنان اجازه دهید تا خودشان با فرزند شما ارتباط برقرار کرده و قوانین بیشتری وضع کنند. به هر حال پدر بزرگ ها و مادر بزرگ ها بیشتر مطابق با خواسته های نوه ی کوچکشان پیش می روند و از این نقش لذت می برند. پس این عادلانه نیست اگر آنها را از این نقش منع کنید بلکه کافیست تا آنان را مجاب نمایید که در حقظ روال و قانون تعیین شده، کوشا باشند.
اگر شاغل هستید و نگهداری از فرزندتان را برای مدتی طولانی به فرد دیگری واگذار کرده اید، باید بین شما و آن فرد، درک مشترکی از قوانین و روالی که تنظیم کرده اید، به وجود آید. والدین – بخصوص مادران شاغل وقتی مجبورند نگهداری از کودکشان را به شخص دیگری واگذار کنند، دچار احساس گناه می شوند. از این رو پس از بازگشت به خانه، قوانینی را که تعیین کرده اند، نادیده می گیرند. به خاطر بسپارید؛ اگر برای غلبه بر احساس گناه خود به فرزندتان رشوه بدهید، در واقع به او هیچ کمکی نکرده اید. چرا که بی تردید پس از ورودتان به منزل، بچه به توجه، حوصله و زمانی که برایش صرف می کنید، نیاز دارد نه به لغو قوانین. وقتی فرزند کوچک شما متوجه شود؛ افرادی که از او نگهداری می کنند، رویه و رفتار یکسانی دارند؛ بیشتر احساس امنیت کرده و شاداب تر خواهد بود. علاوه بر این، با نادیده گرفتن یا لغو قوانین، فردی را که از کودکتان نگهداری میکند، به دردسر می اندازید زیرا او روز بعد بایستی بسختی تلاش کند تا قوانینی را که شما در هم شکسته اید، دوباره برفرار کند.
همچنان باید با کسی که از فرزندتان نگهداری میکند؛ درباره حوادث و اتفاقاتی که در طی روز رخ داده است، صحبت کنید تا به طور کامل از وقایع با خبر شوید.


برای اطلاعات بیشتر در مورد اختلالات یادگیری، روانشناس کودک، بیش فعالی، مشاوره تحصیلی، روانشناس نوجوان،با شماره 02144975388  تماس حاصل فرمایید؛ همچنین میتوانید از دیگر مقالات سایت در این موارد بهره مند شوید. 


برگرفته از کتاب مادر کافی
نوشته جی.اُ.فراست
ترجمه دکتر مهبد ابراهیمی
زیر نظر دکتر محمد سهامی


Share تاريخ: 1397/01/14 مشاهده : 896

, , , , ,



گذاشتن نظر