خواب مناسب برای کودک

خواب مناسب برای کودک

برای آنکه کودک بخوبی و بی دردسر بخوابد، زمان مشخصی را برای خوابیدن او در نظر بگیرید. در اکثر موارد کودکان صبح زود و گاهی به محض روش شدن هوا از خواب بیدار می شوند و حتی اگر شب دیر هنگام به خواب رفته باشند، این عادت آنان ترک نمی شود. به عبارت دیگر وقتی کودک شب دیر وقت بخوابد و صبح طبق عادت همیشگی زود از خواب بیدار شود، خستگیش برطرف نخواهد شد و بدون شک زمانی که این موضوع تبدیل به برنامه روزانه او گردد بر خلق و خو، یادگیری و فعالیتش تاثیر منفی خواهد داشت. این مشکلی است که در کودکان کمتر از پنج سال شیوع فراوان دارد.
وقتی خواب، روال و وقت مشخصی داشته باشد، بسیاری از والدین از اینکه کودکشان با خوشحالی و حتی زودتر از وقت تعیین شده، می خوابد و میزان خوابش افزایش یافته تعجب میکنند. اغلب کودکان دو تا چهار ساله بتدریج به خواب بعد از ظهر عادت خواهد کرد. بنابراین از این فرصت گرانبها استفاده مناسب کرده و از کارهایی از قبیل استحمام، نوشیدن یک فنجان چای در آرامش، تماس تلفنی با دوستان و حتی لذت بردن از سکوت خانه؛ دریغ نکنید. به یاد داشته باشید؛ این فرصت طلایی همیشگی نیست و اگر کودک پس از مدتی از خواب بعدازظهر امتناع می کند، دیگر دوره خواب او گذشته است و باید موضوع را به فراموشی بسپارید. اگر خواب بعداز ظهر سبب می شود کودک شب نخوابد آن را حذف کنید و اگر حذف خواب بعدازظهر موجب بد اخلاقی و بد عنقی او می شود در رعایت آن کوشا باشید. در صورتی که به کودک فرصت دهید تا به روال تازه خو بگیرد، بتدریج خواهید دید که شب ها خیلی خسته و بدعنق نیست و به موقع میخوابد. وقتی بچه های کوچک به خواب می روند، فرصتی فراهم میشود که همه اعضای خانواده به آن نیاز دارند. در این فرصت بچه های بزرگ تر می توانند با شما صحبت کنند و به کارهایی بپردازند که که هنگام بیدار بودن خواهر یا برادر کوچکشان قادر به انجام آن نبوده اند. بدون تردید برای شما نیز فرصتی فراهم میشود تا زمانی به خود و همسرتان اختصاص دهید.


برگرفته از کتاب مادر کافی
نوشته جی.اُ.فراست
ترجمه دکتر مهبد ابراهیمی
زیر نظر دکتر محمد سهامی



برای اطلاعات بیشتر در مورد اختلالات یادگیری، بیش فعالی، مشاوره تحصیلی، روانشناس کودک، روانشناس نوجوان،با شماره 02144975388  تماس حاصل فرمایید؛ همچنین میتوانید از دیگر مقالات سایت در این موارد بهره مند شوید.

Share تاريخ: 1397/01/28 مشاهده : 833

, , , , , , ,



گذاشتن نظر