لباس پوشاندن کودک

امروز چه لباسی میخواهی بپوشی؟

این درست همان سوالی است که بهیچ وجه نباید از کودک نوپا پرسید. شاید قصد دارید با مطرح کردن چنین سوالی، محبت و مهربانی خود را به فرزندتان ثابت کنید یا از جار و جنجال های بعدی پیشگیری کنید اما به نظر کودک این کار شما دو معنا بیشتر ندارد: 1- شما نمی دانید که او باید چه لباسی را بپوشد (وگرنه از وی نمی پرسیدید).
 2- پوشیدن باید مطابق میل کودک باشد.
هر چه انتخاب های بیشتری را پیش روی فرزندتان بگذارید، فکر میکند، شما نمی دانید کدام لباس مناسبتر است. سرانجام یک نفر باید سر رشته ی کار را در دست بگیرد و چون به نظر او شما در این مورد آگاهی کافی ندارید، پس بناچار خودش اوضاع را کنترل میکند.
بخاطر بسپارید فقط زمانی که فرزندتان معنای انتخاب را بخوبی درک کرده است می تواند انتخاب صحیحی داشته باشد، امکان انتخاب لباس دلخواه را به خودش واگذار نمایید. اگرچه در این موارد هم نباید لباس های زیادی را به وی پیشنهاد دهید بلکه از بین دو یا سه لباس - که مناسب تشخیص می دهید - قدرت انتخاب، به او بدهید. کودکتان بتدریج و به مرور زمان، توانایی انتخاب و درک صحیحی از آن را پیدا خواهد کرد پس اگر در اوج سرمای زمستان تمایل به پوشیدن لباس تابستانی دارد تعجب نکنید. از طرف دیگر پوشیدن لباس های نامناسب فصل – برای مثال پوشیدن لباس های تابستانی در فصل زمستان و برعکس – مشکل ساز و دردسر آفرین خواهد بود که البته این مشکل را می توانید به آسانی و با جمع آوری لباس های تابستانی در فصل زمستانی در فصل تابستان، حل کنید.
اگر کودک شما فقط از پوشیدن یک لباس خاص امتناع می کند، بهتر است، علت آن را کشف کنید. برای مثال شاید لباس مورد نظر تنگ بوده و کودک را کلافه میکند یا به دلیل ایجاد احساس خارش ناشی از پوشیدن برخی از لباس های پشمی و کرکدار، از پوشیدن این لباس ها خودداری میکند. لباسی که به هر دلیلی فرزندتان را ناراحت می کند، کنار بگذارید و او را مجبور به پوشیدن چنین لباسی نکنید. در هر حال اگر در فرصتی مناسب و بدون عجله به او لباس بپوشانید، احتمال وقوع بسیاری از دردسر ها و جنجال ها را کاهش داده اید. در نظر داشته باشید؛ پیش از انکه به مهمانی بروید. لباس های کودک را به او نشان دهید یا برایش توضیح دهید که چه لباسی را باید بپوشید و حتی بهتر است، از روز قبل اطلاعاتی در مورد لباس هایش در اختیار وی قرار دهید. برای کودکان نوپا، لباس پوشیدن مهم نیست بلکه مهم کاری است که بعد از لباس پوشیدن انجام می شود یعنی خروج از خانه.

برگرفته از کتاب مادر کافی
نوشته جی.اُ.فراست
ترجمه دکتر مهبد ابراهیمی
زیر نظر دکتر محمد سهامی


برای اطلاعات بیشتر در مورد اختلالات یادگیری، بیش فعالی، مشاوره تحصیلی، روانشناس کودک، روانشناس نوجوان،با شماره 02144975388  تماس حاصل فرمایید؛ همچنین میتوانید از دیگر مقالات سایت در این موارد بهره مند شوید.


Share تاريخ: 1397/01/21 مشاهده : 710

, , , , ,



گذاشتن نظر