رویه مناسب (بخشی از کتاب مادر کافی)

رویه مناسب (بخشی از کتاب مادر کافی)

رویه مناسب

به یاد داشته باشید؛ هر کودکی شخصیتی خاص و مختص به خود را دارد که از ابتدای تولد تا حدودی می توان به آن پی برد. کودکان سر زنده و پر تحرک که به رویداد های اطرافشان علاقه مندند، اکثر خواسته هایشان را پیگیری می کنند و زیاد نمیخوابند ولی بچه های آرام و کم تحرک که با سیر رویدادهای اطراف خود پیش می روند، چندان به دنبال پیگیری خواسته هایشان نیستند. دقت داشته باشید؛ شما قادر نیستید که شخصیت آینده کودکتان را پیش بینی کنید اما میتوانید از روشهایی که مناسب با ویژگی ها و شخصیت کودک تازه وارد است، برای برخورد با آنان استفاده نمایید. توجه کنید برقراری نظم، ارتباطی به شخصیت فرزندتان ندارد به عبارتی در عین حال که نباید با رعایت نظم به روح لطیف کودکتان آسیب بزنید و او را به شخص دیگری تبدیل کنید؛ باید قاطعیت خود را در این زمینه حفظ نمایید. در واقع به او اجازه بدهید که خودش باشد ولی در چهارچوب رفتارهای پذیرفته و قابل قبولی که شما تعیین کرده اید.
ما در این کتاب روش هایی را که انجام آن ها برایتان راحتتر است، بیشتر به کار ببرید تا نتیجه بهتری به دست آورید. البته اگر به کار گیری این روش ها برایتان دشوار است، نباید برقراری نظم را کنار گذاشته و آن را بی اهمیت تلقی کنید. اثر بخشی شیوه های پیشنهادی در کودکان مختلف، متفاوت است بنابراین اگر برخی از آنها در ابتدا برایتان کمی عجیب هستند، آنها را کنار نگذارید. 


عشق و احترام

یکی از موارد مهمی که بایستی به خوبی درک کنید این حقیقت است که برقراری نظم و رعایت آن بهیچ وجه علاقه فرزندتان را نسبت به شما کاهش نمی دهد. والدینی که تصور میکنند و برقراری نظم یعنی تنبیه و سختگیری، در اشتباه هستند.
آموزش نظم یعنی اینکه کودک بیاموزد چگونه رفتار کرده و حد و حدود و خط قرمزها را رعایت کند. به عبارتی نظم یعنی کنترل و نظارت قاطعانه و عادلانه در کنار تشویق و تمجید فراوان.
آگاه باشید؛ در بی نظم ترین و پر هرج و مرج ترین منازل هم عشق و علاقه -حتی به میزان زیادی- وجود دارد اما آنچه وجود نداشته یا مقدار بسیار جزیی است، احترام می باشد. اگر کودک عادت کند که به پدر، مادر، خواهر و برادر خود احترام نگذارد، این رویه را ادامه خواهد داد. به دیگران نیز احترام نخواهد گذاشت و در نهایت ادامه این وضعیت در مهد کودک یا مدرسه، او را با مشکل روبه رو می سازد. بی شک برای اینکه رابطه پدر و مادر با فرزندان رابطه قابل قبول باشد؛  فقط عشق و علاقه کافی نیست بلکه باید احترام متقابل نیز وجود داشته  باشد. بنابراین این اصل را به خاطر بسپارید؛ عشق بدون احترام زیانبار است.

برگرفته از کتاب مادر کافی
نوشته جی.اُ.فراست
ترجمه دکتر مهبد ابراهیمی
زیر نظر دکتر محمد سهامی



برای اطلاعات بیشتر در مورد اختلالات یادگیری، بیش فعالی، مشاوره تحصیلی، روانشناس نوجوان،با شماره 02144975388  تماس حاصل فرمایید؛ همچنین میتوانید از دیگر مقالات سایت در این موارد بهره مند شوید. 

Share تاريخ: 1396/12/24 مشاهده : 723

, , , , ,



گذاشتن نظر