روانشناسی کودک -کمک به یادگیری موثر در کودک( قسمت دوم)

کمک به یادگیری موثر در کودک( قسمت دوم)

در مقاله گذشته به دو عامل احساس تعلق و رویا پردازی جهت کمک به افزایش یاد گیری کودک اشاره شد . اکنون در این مقاله به عوامل بعدی اشاره خواهد شد.چون در مقاله قبل به 2 عنوان اشاره شد ،اکنون به عامل سوم تحت عنوان آیتم 3 اشاره خواهد شد.
3- امنیت
به دلیل این‌که گاهی یادگیری با شکست همراه می‌شود ممکن است برای کودک احساس خطر ایجاد نماید. اگر کودکی در حین یادگرفتن، احساس عدم امنیت نماید از قرار گرفتن در موقعیت‌های جدید یادگیری خواهد ترسید. برای رفع این مشکل سعی کنید زمانی که با هم مشغول یادگیری هستید به او فرصت دهید تا گاهی اشتباهاتی داشته باشد. این را بدانید که اگر او را به خاطر اشتباهاتش زیاد مورد انتقاد قرار دهید او را دچار عدم امنیت خواهید کرد.

نکاتی جهت افزایش احساس امنیت در کودک
- قاعده 4 به 1 را فراموش نکنید. یعنی زمانی کودک را تنبیه کنید که مطمئن باشید در آن روز او را 4 بار تشویق کرده باشید.
- قوانین را به وضوح  توضیح دهید و در اجرای آن‌ها  ثبات قدم داشته باشید.

4- هویت‌یابی
از این موضوع آگاه باشید که کودک شما هویت جداگانه‌ای دارد پس به او فرصت دهید علائق خود را دنبال کند نه این که دنباله‌رو شما باشد. کودک به وسیله شناخت نقاط ضعف و قوت خود و چیزهایی که برایش پراهمیت است، به کشف هویت خود می‌پردازد. کودکانی که فرصت‌های مناسبی برای شناخت هویت خود دارند، یادگیری وموفقیت بیش‌تری نصیبشان خواهد شد. پس برای کمک به یادگیری بهینه کودک لازم است به رشد هویت کودک توجه شود.
نکاتی برای کمک به رشد هویت کودک
 - کودک را تشویق نمایید در مورد احساساتش صحبت کند. این موضوع به خصوص در مورد پسرها پراهمیت است زیرا آن‌ها به راحتی احساس خود را بیان نمی‌کنند.
- در مورد علاقه‌مندی‌های خود با او صحبت کنید. مثالی از علائق کودکی خود بزنید و سعی کنید در این زمینه از هر نوع مقایسه‌ای پرهیز کنید مگر این که از روش‌های مثبت در این زمینه استفاده کنید.

5-چالش
همه ما نیاز به چالش داریم مغز ما نیاز به تجربیات چالش انگیز دارد اما چالش نباید آن قدر زیاد باشد که تبدیل به تهدید شود. کودکان در حین تکالیف کمی ‌دشوارکه با آن به خوبی درگیر می‌شوند، به بهترین وجهی یاد می‌گیرند. این موضوع بدان معنی است که تکلیف نباید آن‌قدر آسان باشد که پیروزی در آن لذتی ایجاد نکند و از طرفی آن قدر سخت نباشد که کودک جرات درگیری با تکلیف مورد نظر را نداشته باشد.
مواجهه با چالش‌های روزمره به کودک کمک خواهد کرد تا راهبردهای مقابله‌ای را یاد بگیرد. اگر کودک را زیاد حمایت کنید کمک چندانی به او نکرده‌اید. به جای آن، به او کمک کنید تا مهارت‌های مقابله با چالش‌ها را بیاموزد تا زمانی که مشکلی پیش آمد روش‌های مواجهه با آن را بداند.
نکاتی جهت رشد مهارت‌های مقابله با چالش
- زمانی که کودک با فعالیتی درگیر است عجله به خرج ندهید و سعی کنید او را به تلاش بیش‌تر  تشویق  نمایید.
- تکلیف را به قسمت‌های کوچک تر تقسیم نمایید تا هر قسمت در زمان مشخصی قابل انجام باشد.
- به کودک بگوییدکه اشتباهات، فرصتی برای یادگیری بیشتر فراهم می‌کنند، به او یاد بدهید تا از این فرصت‌ها استفاده کند.  
ادامه مطلب را در مقاله بعد جستجو کنید.
     
                                                   مترجم:پریسا خسروتاش
                                                 کاندیدای دکترای تخصصی روان شناسی
                                      روان شناس کودک نوجوان

 

Share تاريخ: 1395/10/07 مشاهده : 1343



گذاشتن نظر