روانشناسی کودک -کمک به یادگیری موثر در کودک(قسمت اول ،احساس تعلق وکمک به رویا پردازی کودک)

کمک به یادگیری موثر در کودک(قسمت اول ،احساس تعلق وکمک به رویا پردازی کودک)

- چرا یادگیری بعضی مطالب لذت‌بخش‌تر از مطالب دیگر است؟
- چگونه می‌توان به کودکان یاد داد که از پس موقعیت‌های مشکل بر بیایند؟
- چگونه می‌توان زمان‌های بیش‌تری برای گذراندن وقت با کودکان اختصاص داد؟                                                                                              مطالب این مقاله به شما کمک خواهد کرد تا جواب سئوال‌های بالا را پیدا کنید.
 
«آیا می‌دانید نظر شما در مورد اصول یادگیری بیش‌ترین تاثیر را بر یادگیری موفقیت‌آمیز کودک شما خواهد داشت. والدین، اولین معلم کودک خود هستند. آن‌ها می‌توانند روش‌های یاد گرفتن را به کودک آموزش دهند. البته پیش از آن که به یادگیری کودک کمک کنند خودشان باید خصوصیات یک یادگیرنده را داشته باشند.»

تشکیل پایه‌های یادگیری
اگر کودک تصور مثبت و احساس خوبی نسبت به  خود نداشته باشد،  به سختی انسان موفقی خواهد شد. در این‌جا به عناصری اشاره خواهد شد که به عنوان پایه‌های تشکیل عزت نفس و یادگیری موثر محسوب می‌شوند.
1- حس تعلق داشتن
هر فردی نیاز دارد که خود را به افراد دیگر وابسته بداند. کودکان نیاز دارند در مدرسه و خانه مورد ارزش و دوست‌داشتن قرار بگیرند. برای کودکانتان وقت بگذارید و به حرف‌هایشان گوش دهید. اگر برای کارهای معمول مثل تغذیه، حمام کردن، خواندن کتاب و خوابیدن قواعد مشخصی داشته باشید آن‌ها متوجه می‌شوند که چه انتظاری از آن‌ها دارید و این موضوع به آن‌ها کمک خواهد کرد تا حسی از امنیت و تعلق‌پذیری را در وجود خود پرورش دهند.
کودکانی که حس تعلق‌پذیری در آن‌ها رشد کرده است به دوستی‌های خود بیش‌تر اعتماد می‌کنند و در روابط دوستی کم‌تر دچار شرم زدگی می‌شوند.
نکاتی جهت کمک به رشد حس تعلق
- به جای انتقاد از کودک، به او بگویید چه انتظاری از او دارید.
- به کودکتان یاد آوری کنید که او را به خاطر خودش دوست دارید نه به دلیل کارهایی که انجام می‌دهد.
- یک آلبوم خانوادگی داشته باشید. گاهی اوقات آن را تماشا کنید و در مورد افرادی که در آلبوم می‌بینید صحبت کنید، تا بداند که به افراد دیگری وابستگی و تعلق دارد.
2- رویا پردازی و فکر کردن به آرزوها
کودکان اگر چیزی را بخواهند برای رسیدن به آن نهایت تلاش خود را می‌کنند. آن‌ها نیاز دارند یاد بگیرند که رویاهایشان را با واقعیت تطبیق دهند. شاید نیاز باشد در بین راه، عملکرد خود راعوض کنند، که در این راه به همراهی شما نیاز دارند. زمانی می‌رسد که آرزوهای کودک شما تبدیل به اهداف می‌شوند که در این صورت برای رسیدن به آن‌ها تلاش می‌کند. در واقع هدف، آرزویی با محدوده زمانی مشخص است. کودکانی که هدف‌گذاری می‌کنند و برای رسیدن به آن‌ها تلاش می‌نمایند، در آینده  افراد  موفق‌تری خواهند بود.
 
نکاتی جهت پرورش رویا پردازی کودک
- مثبت باشید به جای نمی‌توانم، بگویید می‌توانم.
- به کودکتان کمک کنید اهداف کوچک برای خود تعیین نماید و در مورد روش‌های رسیدن به آن‌ها با یکدیگر مذاکره نمایید. زمانی‌که موفق شد او را تشویق نمایید و زمانی که شکست خورد او را مورد حمایت قرار دهید.
- آرزوهای شخصی خود را با او مطرح کنید .
 
ادامه مطلب را در مقاله بعد جستجو کنید.
  
                                                      مترجم:پریسا خسروتاش
                                               کاندیدای دکترای تخصصی روان شناسی
                                    روان شناس کودک نوجوان
                                                                                                                                           

 

Share تاريخ: 1395/10/07 مشاهده : 1514



گذاشتن نظر