روانشناسی کودک- پنج راز مهم برای یادگیری بیشتر کودکان

پنج راز مهم برای یادگیری بیشتر کودکان

کارهایی که می‌توان برای یادگیری بهتر در فضای خانواده به کار گرفت، تقریبا برای همه شناخته شده است،اما به ندرت در مورد آن‌هاصحبت می‌شود به همین دلیل آن‌هارا تحت عنوان پنج راز می‌نامیم، این رازها عبارتند از:

1- مثبت و حمایت کننده باشید
کودک زمانی می‌تواند خوب یاد بگیرد که امکان اشتباه کردن داشته باشد. انتظارات شما ازاو ممکن است او را مضطرب نماید. جهت ایجاد یک محیط یادگیری مثبت به این نکات توجه نمایید:
- او را با کودکان دیگر مقایسه نکنید.
- از تهدید کردن بپرهیزید.
- موضوع مورد یادگیری را به مراحل قابل کنترل تقسیم نمایید. طوری که با گذراندن هر مرحله،کودک به یک موفقیت دست پیدا کند.

2- هدف گذاری کنید    
بعد از این که برنامه ریزی به اتمام رسید به او کمک نمایید تا هدف خود را تعیین نماید و در مورد ملاک‌های رسیدن به موفقیت فکر کند. به طور مثال کودک با خود می‌گوید: "ابتدا 15 دقیقه برای خواندن متن اختصاص میدم. بعد جواب 5 سئوال اول رو می‌دم، بعدش کمی‌خستگی در می‌کنم. سپس سعی می‌کنم برای هر سئوال حداقل 3 جمله بنویسم. ساعت 7 شب کارم تموم می‌شه ، دوباره فردا 40 دقیقه برای انجام تکالیف وقت می‌ذارم."

 تکلیف مورد نظر را به دانسته‌های قبلی کودک ربط دهید. همه ما می‌دانیم که یادگیری یک مطلب جدید، زمانی که با مطالب از قبل آموخته شده ارتباط یابد آسان تر خواهد بود.
در این زمینه ما نیاز به نقشه‌های ذهنی، فهرست‌ها و راهنما هایی داریم که برای اتصال مطالب جدید وقدیمی و ایجاد نظم ذهنی به ما کمک نمایند.

3-نکاتی جهت کمک به کودک برای ایجاد ارتباط بین مطالب جدید وقدیمی

- از کودک سئوالاتی بپرسید تا تشویق شود کلمات ومفاهیم را به هم مرتبط کند. به طور مثال: "صدای این کلمه شبیه چیه؟فکر می‌کنی معنی این کلمه چی باشه؟"
- کودک را تشویق کنید تا ارتباطات ذهنی خود را توضیح دهد. به طور مثال به او بگویید: "این موضوع تو رو یاد چه چیزی می‌ندازه؟  برام توضیح بده؟"
- به کودک کمک کنید تا به وسیله دیدن. شنیدن وعمل کردن یاد بگیرد.
ما به طور مداوم اطلاعات را از طریق حواسمان دریافت می‌کنیم .آن‌ها را ذخیره کرده و با اطلاعات قبلی مرتبط می‌کنیم ودسته بندی می‌نماییم. به کودکتان یاد بدهید تا از طریق حواسش یاد بگیرد. شما از این طریق فرصت‌های موفقیت او را افزایش خواهید داد.
در این زمینه می‌توان گفت بعضی افراد دیداری هستند. آن‌ها ممکن است کلمه ای را بر اساس یادآوری ظاهر کلمه تلفظ نمایند.

افرادی که شنیداری هستندممکن است کلمه ای را بارها وبارها در ذهن خود تکرار نمایند. آن‌ها کلمات را از طریق الگوی صدای آن‌ها تلفظ می‌نمایند. این افراد کسانی هستند که در طی حل یک مسئله با خود صحبت می‌کنند واز این روش برای هدایت بهتر خود استفاده می‌کنند. این افراد از بحث ومذاکره نیز بسیار لذت می‌برند.
افرادی وجود دارند که از طریق فعالیت‌های فیزیکی یاد می‌گیرند. وقتی آن‌ها کلمه ای را تلفظ می‌کنند ممکن است در همان حین از انگشتان خود برای نوشتن کلمه مورد نظر در هوا استفاده نمایند. آن‌ها وقتی چیزی را مستقیم تجربه نمایند آن را بهتر یاد می‌گیرند.

البته این نکته حائز اهمیت است که اگر کودک شما روشی را به بقیه ترجیح می‌دهد به معنای آن نیست که از طریق روش‌های دیگر نمی‌تواند بیاموزد.

 
4-نکاتی جهت یادگیری به وسیله دیدن، شنیدن وعمل کردن

- کودک را تشویق نمایید پوسترهایی در مورد موضوعی که قرار است یاد بگیرد در اطراف اتاقش نصب کند وبه او خودکار علامت گذاری بدهید تا آن‌ها را هایلایت نماید(روش دیداری).
- کودک را تشویق نمایید تا به موسیقی‌های متفاوت گوش دهد و فرصت هایی را ایجاد نمایید تا در حین انجام کار، موسیقی نیز گوش دهد(روش شنیداری).
- فرصت هایی برای رقصیدن وآواز خواندن از سنین پایین برای او فراهم آورید(روش فیزیکی).
- با استفاده از بازبینی منظم به او کمک کنید تا چیزها را به خاطر بیاورد.
-باز بینی منظم کمک می‌کند تا چیزها را به خاطر بیاوریم ، کودک را تشویق کنید زمانی که مشغول انجام دادن کاری است به دفعات آنرا قطع کند و  آن چه که یاد گرفته است را برای خودش توضیح دهد و دوره نماید.


5-نکاتی جهت کمک به کودک برای بازبینی آن چه که یاد گرفته است
- کودک را تشویق نمایید تا خودش را به طور منظم چک کند.
- به او کمک نمایید تا در حین یک فعالیت با خودش صحبت کند. این روش باعث یادگیری بیشتر خواهد شد.
- یک پوستر ترسیم کنید تا به او در یادآوری چیزها کمک کند.

                                        مترجم:پریسا خسروتاش
                                  کاندیدای دکترای تخصصی روان شناسی
                            روان شناس کودک نوجوان
 

Share تاريخ: 1395/10/07 مشاهده : 1378



گذاشتن نظر